fredag 16 januari 2015

Vecka 3

Snö, Tjugondedag Knut och Lassokastning!

Denna vecka har präglats av att vi äntligen fick snö och att Victoria Harnesk som är same från Gällivare uppvuxen i Porjus kom till oss.



Tjugondedag Knut dansas julen ut! Jag och Rasmus tog granen som varit ett skelett långe och fäste den i ett av borden ute. Sedan dansade alla avdelningarna tillsammans runt bordet. Jag, Marta ledde dansen med god hjälp av barn och vuxna. Tänk att dessa traditioner är så roliga ändå!


Här är vi alla i tre ringar! Underbart!


Victoria hade med sig sina lasson och visade oss hur man fångar en ren. Våran ren är en byggpall med renhorn på.










Jaaa, där fångade en Giraff en ren!


Några Zebror var och lekte i snön, jag lockade dem att komma och kasta lasso. 
(Locka: Att de skulle kasta en gång innan de fick gå in) Men efteråt tror jag de tyckte det var kul:)





Så de kom och kastade de också.



Här är lassorepen som samerna använder. Detta är sommar lasson som blev lite stela i kylan men det fungerade bra ändå. Vi ska köpa in sådana till skolan!



Kasta som om du skulle kasta ett äpple. Är du yngre kastar du under handskast.



 Jaa där fångade denna Zebra en ren. Grattis!
Jag fick inte med kameran när vi var i Näste så det finns inga bilder från det denna vecka. Hoppas på mer snö nästa vecka så kommer det bilder från det också. Vi hade väldigt roligt iallafall och jag och Rasmus var levande krockkuddar vid träden.

Ser fram emot nästa vecka då vi ska starta vårt skapande kring samerna!

// Personalen på Eftis 1-2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar